A TANKÖTELESSÉGRŐL
www.kecskemet.hu oldalon lehet tájékozódni
Hernádi Zsuzsa(A cikk innen való:www.oki.hu.)
Magatartás-fejlettség vizsgálata
1999/2000
Tartalom
Általános szempontok az óvodai dokumentumvizsgálatokhoz Szempontok a programértékeléshez
A magatartást befolyásoló tényezők vizsgálata
A viselkedés, magatartás vizsgálata különböző tevékenységek közben
A szokatlan – eltérő („deviáns”) óvodai magatartás vizsgálata
A gyermek viselkedésének, magatartásának esetleges megváltoztatására irányuló lehetséges, alkalmazott pedagógiai módszerek, hatások vizsgálata
Mellékletek
Szómagyarázat
Irodalomjegyzék
Általános szempontok az óvodai dokumentumvizsgálatokhoz
- Tartalmaznak-e a dokumentumok a gyermeki jogok érvényesítése, érvényesülése szempontjából útmutatásokat?
- Működik-e az intézményben gyermekvédelmi munkaközösség?
- Munkatervéből vagy egyéb dokumentumokból kitűnik-e a szülői – családi – gyermeki magatartásra kiható különböző tényezők kompenzációs lehetőségére törekvés?
- Milyen kapcsolattartási formákat tartalmaz a program: a formális elemeken kívül mennyire szolgálja a valós-praktikus kapcsolatok alakulását -
- a családdal
- fenntartóval
- társintézményekkel
- Készül-e a személyiség fejlődéséről dokumentum? A feljegyzések milyen formában és milyen gyakorisággal történnek?
- Mennyire tükrözi komplexen – aktuálisan az adott gyerek állapotát?
- Megfogalmazódtak-e pedagógiai – pszichológiai feladatok fejlesztés céljára a pedagógus számára?
- Az óvoda dolgozóinak pszichés kondíciójára tett erőfeszítések:
- A szabályozó dokumentumok közvetett hatása korlátozó vagy motiváló?
Az óvoda dokumentációi közül melyekben jelenik meg kiemelkedő fontossággal a gyermeki viselkedéssel összefüggő valamennyi pedagógiai, tervezési, szervezési feladat?
Hasonlítsa össze, elemezze a következő szempontok alapján:
1. Gyermeki jogok érvényesülése
2. Pozitív életszemlélet, nevelői attitűdök (főképpen a pedagógiai hitvallásban)
3. Humanitás igény
4. Gyermeki szükségletek figyelembe vétele
5. Az életkori sajátosságok és az egyéni fejlettségi szintek prioritása
Szempontok a programértékeléshez
- Milyen mértékben vesznek részt a nevelési folyamatokban egyéb szakemberek?
- Folyik-e az óvodában integrált nevelés?
- Megfogalmazódnak-e a helyi programban az óvoda légkörére vonatkozó, demokratikus szemléletet tükröző utalások?
- Mit fogalmaz meg a helyi program ars poeticája? Hatással van e- a gyermeki viselkedés fejlődésére?
- A program nevelési céljaiban mennyire kerül központba – mint legfőbb érték – az ember?
- A különböző tevékenységek – legfőképpen a játék – ad-e lehetőséget a személyiség formálásra (szocializálódás, képességfejlesztés
)?
- Milyen lehetőségeket teremtenek, fogalmaznak meg a viselkedéskorrekcióra (óvónők és egyéb – pszichológus, logopédus, fejlesztő pedagógus – szakemberek által)?
- Az óvodán belüli továbbképzéseken a tervezésben megjelenik-e viselkedés elemzés – esetmegbeszélés?
A magatartást befolyásoló tényezők vizsgálata
Értékrend
- A társadalomban (pl. iskolarendszer, teljesítményorientáció – túlterhelés stb.) közvetlen társadalmi, földrajzi környezetünkben
- Igény szintjén a családok óvodával szemben támasztott elvárásaiban
- Az óvodában
- Az egyes csoportokban
Környezeti hatások:
- Szociális helyzet
- szilárd, jóléti háttér
- átlagos
- szegényes
- divatok folyamatos követése
- Személyi – családi jellemzők
- teljes család
- valamelyik szülő hiánya
- nevelő szülők
- több generációs
- Érzelmi – család konstelláció
Gyermeki emancipáció kérdése (egyenjogúság döntéshelyzetekben – életkori sajátosságok!)
- Óvodában korcsoportokat figyelembe véve (viszonyaikban, önkiszolgálásukban, játékirányításban, játékon belüli önszerveződésükben – szereposztás, szerepvállalás)
- Családban a túlzott demokratikus és/vagy autokrata nevelési stílus
Egészségügyi szempontok:
- méhen belüli
- születés körüli
- betegségek: fajtái, gyakorisága
- esetleges fogyatékosságok
Másság elfogadása
- tágabb környezetben
- óvodán belül: szülők körében óvoda szemléletében
Szokások, szabályok, határok elfogadása, betartása
- egész óvodára vonatkozóan
- az egyes csoportokban
Utánzás, mintakövetés – az óvodában a gyerekekkel kapcsolatba kerülő felnőttek modell szerepe
- az egymás közötti kommunikáció minősége
- egymás tisztelete
- a szülők tisztelete
- egymás munkájának tisztelete
A gyermek személyiségét formáló közvetlen, az óvoda légkörét befolyásoló pozitív hatások megléte:
- szeretet
- vidámság
- öröm
- humor
- segítőkészség
- tolerancia
- környezetben való gyönyörködés
- művészeti alkotásokban való gyönyörködés
- az élet élvezete (ízek, napfény, stb.)
A viselkedés, magatartás vizsgálata különböző tevékenységek közben
Játékban:
- Csoportban játszik – játszik
- Eszközöket megosztja – nem osztja meg
- Az eszközöket elveszi – elkéri
- Szerepeket kiosztja – elvállalja
- Szabályokat megalkotja – alkalmazkodik – végrehajtja
- Konfliktusokat önállóan megoldja – felnőtt segítséggel
- Versenyjátékokban elviseli a veszítést – nem viseli el
- Kitartóan játszik – gyakran változtat
- Játék közben szeret rombolni – óvja, vigyázza a játékot
- Egyéb
Mozgásban:
- Sokat mozog – keveset mozog
- Hiperaktív – átlagos
- Koordinált – rendezetlen
- Örömmel mozog – passzív
- Vigyáz társaira nagymozgások közepette – nem vigyáz
- Bátran mozog – bátortalan
- Rendelkezik elég önfegyelemmel – nincs elég önfegyelme
- Egyéb
Feladatmegoldások közben
- Képes figyelni – nem képes figyelni
- Görcsösen tartja a különböző eszközöket – lazán tartja
- Követni tudja az utasításokat – nem tudja követni
- Könnyen motiválható – nehezen motiválható
- Kooperatív – nem együttműködő
- Érdeklődő – nem érdeklődő
- Egyéb
„Munkavégzés” közben:
- Szívesen vállal megbízatást – nem szívesen
- Örömmel végez gyakorlati, munka jellegű tevékenységet – elhárítja
- Kitartóan végig csinálja – nem fejezi be
- Közösen „dolgozik” – inkább egyedül
- Saját maga ellátásában önálló – kis segítségre van szüksége – folyamatos segítséget igényel
- Önként vállalkozik – általában csak felkérésre
- Képes életkorának megfelelő munkamegosztásra – nem képes
- Szívesen segít kisebb (gyengébb) társainak – nem segít
- Egyéb
Viselkedés magatartás vizsgálata szocializáció szempontjából kiemelkedően figyelembe véve az iskolaérettséget:
- Rendelkezik-e életkorának megfelelő önértékelés képességével.
- Kialakult felelősségérzete van:
- társaival
- környezetével
- feladat végzésével kapcsolatban
- Tisztában van-e cselekvéseinek következményeivel
- Képes-e differenciáltan viselkedni különböző helyzetekben különböző korú személyekkel
- Képes-e kudarcokat elviselni indulati kitörések nélkül
- Önfegyelme: általában megfelelő – robbanékony – csak egyes helyzetekben hagy kívánni valót
- Egyéb
A szokatlan – eltérő („deviáns”) óvodai magatartás vizsgálata
A szokatlan magatartást tanúsító gyerekek viselkedésének:
- Jellemzői
- A játékhoz való viszonyuk
- A közösséghez való viszonyuk
- A szülők elfogadási szintje
- Az okok feltárása
- További vizsgálatuk
- Gyógyulásuk érdekében tett intézkedések
A gyermek viselkedésének, magatartásának esetleges megváltoztatására irányuló lehetséges, alkalmazott pedagógiai módszerek, hatások vizsgálata
Személyiség motiválása:
- Bátorító nevelési szemlélet alakítása:
- Negatívumok helyett sikerek kiemelése. „Amit még nem tudunk csinálni, meg lehet tanulni”
- Büntetés kiszorítása a nevelési eszközök tárházából
- Bizalom előlegezése
- Együttérzés
- Irónia kihagyása a nevelési stílusokból
- Pedagógus fontosságának háttérbe helyezése
- Gyermek önállósodásának segítése
- Differenciált – egyéni pedagógiai módszerek alkalmazása
A közösségen belüli viszonyok, kapcsolatok segítése:
- A hasznos (világos, egyértelmű, nagy szabadságot engedő) életrend, szokásrend, napirend kialakításához szükséges korrekciók elvégzése.
A pedagógus attitűd, életszemlélet korrekciója:
- Az élet legfőbb értékeinek, ezekkel kapcsolatos életérzéseknek a megtalálása, kisugárzása
- Belső harmónia, lelki béke
- Önbizalom, jó fellépés
- Barátok, társak, az emberek szeretete, bizalma
- Örömmel végzett munka, alkotó munka, élethivatás
- Családi boldogság, kiegyensúlyozottság
- Egészség, erő, munkabírás
- A pedagógus hivatás hasznosságának, fontosságának tudata
- A gyermekek megóvása attól, hogy az élet árnyoldalait túl súlyosnak lássák – lehetőségekhez képest az élet fényoldalaihoz közelebb vinni őket:
Eszközei: |
- nevelői közösségen belüli beszélgetések, értékegyeztetések |
|
- esetmegbeszélések; elemzés, értékelés, következtetések |
Módjai: |
- őszinte, kritikus, önkritikus vitaszellem |
|
- az óvoda optimista légkörének alakítása |
Az óvoda pedagógiai elveinek, normáinak újra gondolása – az elfogadott, közösség által minősített felnőtt viselkedések vizsgálata (önmagunkba vetett hitünk erősítése)
- Szülőkkel partneri viszony:
|
|
|
|
|
|
napi kapcsolatban |
|
|
|
|
|
|
információk közlésében |
|
|
|
|
|
|
szülői értekezleteken |
- Szakmával:
|
|
|
|
többi óvodával |
|
|
|
|
iskolákkal |
|
|
|
|
nevelési tanácsadóval |
|
|
|
|
pedagógiai szolgáltatókkal |
- Fenntartóval:
|
|
|
|
a beszámolási kötelezettség minőségi teljesítése |
|
|
|
|
(elemzés, értékelés) |
A személyiség megismerésére, az óvodáskor, mint fontos életkori szakasz fejlesztésére vonatkozó továbbképzés vizsgálata:
- Autodidakta tanulás (szakirodalom olvasás)
- Különböző kurzusok elvégzése
- Önismeret fejlesztése
MELLÉKLETEK
1. sz. melléklet
Gyermek viselkedésének megismerése, értékelése)
- aktív – passzív
- megosztja tárgyait – irigy
- bizalommal teli – bizalmatlan
- gyengéd – goromba
- megoldja konfliktusait – „árulkodik”
- közösségben él – félrehúzódó, magányos
- merész – óvatos
- bátor – bátortalan, félénk
- vállalkozó szellemű – gyáva, szégyenkező
- alkalmazkodik – ellenáll
- „engedelmes” – „engedetlen”
- önmagával elégedett – elégedetlen
- barátságos – barátságtalan
- magabiztos – bizonytalan
- visszahúzódó – agresszív
- kritikus – kritikát ellenállás nélkül elfogadó – nem viseli el
- megfelelő önbizalma – nincs önbizalma
- reális, tevékeny – fantázia világba menekülő
- hatalomra törekvő („vezér”) – alkalmazkodó
- megfelelő az önbizalma – kevés az önbizalma
- féltékeny – nem féltékeny
- VVkapzsi – jószívű
- visszavonult – nyitott
- szorongó – nem szorongó
- kitartó – hamar feladja
- vidám – szomorú
- Vhumorra érzékeny – érzéketlen
- Vpedáns – rendetlen
- érdeklődő (tanulni vágyó) – érdektelen
- másokra figyelő – közönyös mások iránt
- sokat beszélő – keveset beszélő
- parancsoló – szolgáló
- hangulata kiegyensúlyozott – gyakran változik
- önálló – önállótlan – gyakran vár segítséget
- szívesen nézegeti magát tükörben V nem szokta nézni
- szereti az állatokat – bántja őket
- vérmérsékletének dominanciája (megszámozva sorrendben)
- 1. szangvinikus (nagy életkedvű)
- 2. kolerikus (az erő állandó érzékeltetése)
- 3. melankolikus (bizonytalan, elővigyázatos, befelé forduló)
- 4. flegmatikus (nem érdeklődő, nem tesz erőfeszítéseket)
- további cselekvésre serkenti a kudarc – közömbös – letöri
- folyamatosan szüksége van a felnőttek megerősítésére – tisztában van saját értékeivel
- természetet szereti, védi – rongálja
- együttműködő – nem együttműködő
- szorgalmas – kényelmes
- egyéb
2. sz. melléklet
A viselkedés (magatartás) fejlődését, megváltoztatását, alakítását elősegítő nevelési módszerek vizsgálata
Nevelői attitűd vizsgálata (Önvizsgálódás)
(az egy sorban szereplő attitűdök többnyire szélső értéket fejeznek ki)
- gyermek mély megismerését igénylő – nem igénylő
- türelmes – türelmetlen
- tekintélytisztelő – más emberi tulajdonságokat előtérbe helyező
- sokat simogat – keveset simogat
- gondoskodó – gyermek önállóságára építő
- sokat beszélget – keveset beszélget
- gyakran visszaemlékszik saját gyerekkorára – ritkán
- sokat dicsér – keveset dicsér
- zavarja a gyerek sírása – nem zavarja
- figyelembe veszi a gyerek személyiségjogait – nem veszi figyelembe (pl. megszégyenítés)
- sajnálja a problémával küzdő gyereket – együtt érez
- vidám – komoly
- szívesen beszél sikereiről – nem szívesen beszél
- kihasználja a metakommunikációs lehetőségeket – nem használja ki
- szereti a zenét – nem szereti a zenét
- szeretetét tevőlegesen kifejezi – nem fejezi ki
- ironikus – nem ironikus
- nevelői közösségen belül szívesen nyilvánít véleményt – nem szívesen
- nyitott – zárkózott
- saját csoportján kívül ismeri a gyerekeket – nem ismeri
- elfogadja a gyerektől a tegezést – nem fogadja el
- egészségesnek érzi magát – betegségre hajlamosnak
- sok szakirodalmat olvas – kevés szakirodalmat olvas
- általában nem fél a gyerekbalesetektől – általában fél
- Vkielégíti a hivatása – nem elégíti ki a hivatása
- meleg korlátozó – meleg engedékeny
- hideg korlátozó – hideg engedékeny
- elfogadható érzelmi megnyilvánulásnak tartja a felnőttek sírását – nem tartja
- sok szabályt alkot – kevés szabályt alkot
- túlzottan óvatos – óvatos – kevésbé óvatos
- demokratikus – autokrata
- ritkán büntet – gyakran büntet – soha nem büntet
- szívesen visszaemlékszik saját gyerekkorára – nem szívesen
- szívesen beszél kudarcairól – nem szívesen beszél róla
- ritkán beteg – gyakran beteg
- meghallgatja a gyerekek véleményét – kevésbé érdekli
- frusztrálódik (megbántódik) a gyerektől – nem bántódik meg
- gyakran ad a gyermeknek megbízatást – ritkán ad
- gyakran vár külső megerősítést – nincs rá szüksége
- engedi sírni a gyereket – igyekszik megvigasztalni
- Velvárja a gyermek tiszteletét a felnőttek iránt – nem várja el
- Virányítja a játékot – bekapcsolódik a játékba
- toleráns – nem toleráns
- sikeresnek érzi magát – nem érzi magát sikeresnek
- negatív érzéseket kelt a fogyatékosság látványa – nem kelt negatív érzéseket
- gyakran sír – ritkán sír
- Velfogadja nevelési módszernek a büntetést – nem fogadja el
- Vérzékeny a környezete problémáira – nem figyel rá
- egyéb
3. sz. melléklet
Javasolt minták szülői kérdőívekhez
1. minta
Aláhúzásokkal jelölje véleményét a következő kérdésekről (egy-egy kérdésben többet is lehet):
Milyennek értékeli az óvoda légkörét: kellemesnek – családiasnak – vidámnak – szigorúnak – anarchikusnak – lehangolónak – korlátozónak – túlszabályozottnak – egyéb
Hogyan viszonyul gyermeke az óvodába járáshoz: szívesen jár – nem szereti az óvodát – reggelenként pityeregve indul – otthon mesél (felnőttekről, barátokról, játékokról) – nem beszél az óvodáról – egyéb
Mi a véleménye az óvoda helyi........... című nevelési programjáról: tetszik a pedagógiai koncepciója – gyakorlatban tapasztaltak összhangban vagy ellentétben vannak a leírtakkal – áttekinthető – nem követhető – a családi nevelést kiegészítő – egyéb
Mely értékeket tartja a legfontosabbaknak: közösségen belüli érvényesülés – kizárólagosan egyéni boldogulás – egymás abszolút tiszteletben tartása – a természet védelme – az anyagi javak megszerzése – szeretetteljes család – a család nevelő erejébe vetett hit – másság (testi egészség, eltérő hit, társadalmi rétegeződés alapján) elfogadása – az adott szó értéke – másokon való segítés – egyéb:
Az óvodával szemben támasztott legfőbb igényeinek érvényesülése: sok játék – ismeretnyújtás – képességfejlesztés – élménynyújtás – szeretetteljes bánásmód – gondozás – egyéb
Mely szempontokat tartotta fontosnak óvodaválasztásnál: földrajzi elhelyezkedés – óvoda nagysága – pedagógiai programja – közelség a lakhelyhez – közvetett tapasztalatok – közvetlen tapasztalatok – az óvoda értékrendjének ismerete, elfogadása-egyéb
Milyennek tartja az óvoda és a család kapcsolatát: partnerjellegű – szoros – laza – egymás igényeinek figyelmen kívül hagyása – egymásra épülő – segítő – elhárító – egyéb
Mit változtatna meg? Sorolja fel, amennyiben türelme és kedve van, indokolja meg.
2. minta
Szíveskedjék osztályzással minősíteni, értékelni a következőket:
Az óvoda gyermekközpontú szemlélete: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Az óvoda demokratikus légköre: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
A szülők igényeinek figyelembe vétele: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
A programban megfogalmazott nevelési célok: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Az óvónők szakmai felkészültsége: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Az egyes gyermekek megismerésére való törekvés: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Tolerancia az óvodában: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
A szülők informálása: |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3. minta
Milyennek látja gyermeke magatartását:
Otthoni játékban: elmélyült – gyakran változtatja játékait – kitartó – sokat rajzol – konstruál – egyedül játszik – testvérével – szülővel – játszótárssal – nagyon igényli a társaságot – játékait elrakja – nem rakja el – segítséggel – vigyáz játékeszközeire – egyéb
Családi kapcsolatokban: szófogadó – engedelmes – vitatkozó – ellenszegülő – családi szokásokat betartja – tekintélytisztelő – családi munkamegosztásból szívesen kiveszi részét – nem segít – ragaszkodó – igényli a találkozásokat családtagokkal – féltékeny testvérére – nem féltékeny – kötődik – egyéb
Melyek az eredményes nevelési módszereik: magyarázat – simogatás – parancsolás – szabályok következetes betartása – büntetés – segítségadás – megértő figyelem – sok beszélgetés – figyelem elterelés – élménynyújtás – kényeztetés – testi fenyítést alkalmazó – egyéb
Mit tart legsikeresebbnek gyermeke nevelésében: okos – értelmes – tisztelettudó – önálló – udvarias – vidám – szereti a szüleit, testvéreit – ügyes – szereti a tisztaságot – védi környezetét – vigyáz a játékaira – egyéb
4. sz. melléklet
Ajánlás a vizsgálatokról készült értékelések dokumentálásához (a teljesség igénye nélkül)
Helyzetkép
Az óvoda létszáma:
Fiúk:
Lányok:
A nevelési tanácsadói szakvélemények alapján viselkedési problémával küzdő gyermekek száma:
Egyéb szakvélemények alapján foglalkoztatott gyermekek száma:
Értékelési lap (egy adott gyermek viselkedéséről, jelleméről):
Gyerek neve:
Életkora (korcsoportja):
Viselkedésének főbb jellemzői:
Változtatásához : |
Szükséges - módszerek |
|
Lehetséges - helyzetek |
|
Fontos - tényezők |
Ugyanez egy adott csoportra vonatkoztatva.
Szómagyarázat
attitűd – az egész személyiség viszonyulása, beállítottság, beállítódás, felvett szerep
családkonstelláció – a család szerkezeti felépítése, a családtagok egymáshoz való viszonya
demokratikus szemlélet – egyenjogúság elismerése, jogok és kötelezettségek összhangja, az emberi szabadság tiszteletben tartása
deviancia óvodáskorban – az óvodai csoportok szokásrendjétől, gyermekközösségi normáktól való nagy eltérés
divatok követése – ami a fogyasztói társadalommal függ össze (öltözködésben, játékokban, életvitelben, stb.)
értékrend – szellemi értékek sorrendje – a társadalom, közösség, egyén által kifejezett értékek
gyermeki emancipáció – gyermeki önállóság, a személyével összefüggő döntésekben (a felnőttekkel való egyenjogúság kérdése)
humanitás – emberközpontúság, emberi méltóság tisztelete
integrált nevelés – az egészségesek és fogyatékosok együtt nevelése
irónia – szellemes, finoman gúnyos kommunikáció ( a nevelésben nagyon káros, negatív magatartásforma)
magatartás – környezettel, élet, társadalom jelenségeivel szembeni állásfoglalás. Közösségben való viselkedés
prioritás – elsődlegesség, elsőbbség joga
személyiség – az ember korától, környezetétől meghatározott sajátos egyén
szocializálódás – beilleszkedés a közösségbe, társadalomba, alkalmazkodás
tolerancia – tűrőképesség, türelmesség mások véleménye, nézete, külsőségei iránt
tulajdonságok – nem velünk születettek – másodlagosak – változhatnak, változtathatók
viselkedés – mód: valamilyen magatartást tanúsít
Irodalomjegyzék
Pedagógiai lexikon Akadémia Kiadó Budapest 1979.
Mérei Ferenc – V Binét Ágnes: Gyermeklélektan Gondolat Kiadó Budapest 1975.
Magatartásminták, azonosulás Gondolat Kiadó 1978.
Nevelési Program Napközi Otthonos Óvoda 1032 Tégla u. 6-8. 1999.
Alfred Adler: Emberismeret Göncöl Kiadó
Alfred Adler: Életismeret Göncöl Kiadó
Galicza János – Schődl Lívia: Pedagógusok gubancai Megyei Pedagógiai Intézet Veszprém 1994.
Idegen szavak szótára
Magyar Értelmező Szótár
Óvodai nevelés országos alapprogramja
Szuchányi Mária :I P képzés (jegyzet belső használatra) 1992.